Чистота – запорука безпеки
Потрібно стежити за тим, щоб на території школи не скупчувалися різні горючі відходи (сміття, старі парти, столи, стільці, сухе листя і т.ін.). При пожежі це легкогорюче сміття може сприяти поширенню вогню на шкільні будівлі.
Іноді, після очищення прилеглої до школи території від сухого листя, їх згрібають в купи і спалюють. Це дуже небезпечно: тліюче листя вітер може занести на покрівлю будинків, що може призвести до пожежі.
Не менш важливо здійснювати контроль за станом доріг, проїздів та під'їздів до шкільних будівель, стежити за тим, щоб вони не захаращувалися, а в зимовий час регулярно очищалися від снігових заметів і льоду. Робиться це для того, щоб пожежні автомобілі завжди мали можливість безперешкодно дістатися до території школи.
Сучасні пожежні автоцистерни доставляють той запас води, якого в більшості випадків виявляється достатньо, щоб успішно боротися з пожежею в початковій стадії. Якщо ж пожежа набула великих розмірів – пожежні використовують місцеві водні джерела: водойми, ставки, резервуари, протипожежний водопровід з мережею пожежних гідрантів. За всіма цими спорудами повинен бути забезпечений відповідний догляд.
Що ж потрібно робити? Необхідно стежити, щоб кришки оглядових колодязів, де розташовані підземні пожежні гідранти, не були засипані землею і сміттям, а на стіні найближчої будови перебував вказівний знак пожежної безпеки про місцезнаходження гідранта. Робиться це для того, щоб пожежні-рятувальники могли швидко його розшукати. Під час снігових заметів слід дбати про очищення згаданих кришок гідрантів від снігу та льоду.
План евакуації
У кожній школі розробляється і вивішується на видному місці план евакуації людей. З якою метою він розробляється?
Якщо в школі виникло загоряння, в першу чергу необхідно дуже швидко й організовано евакуювати всіх школярів. Найменша розгубленість, паніка можуть призвести до непоправних наслідків.
У плані евакуації відображаються питання швидкого оповіщення всіх педагогів і учнів про пожежу, виходу школярів з палаючих приміщень або таких, що перебувають під загрозою вогню і диму, вказуються запасні та основні виходи, через які вони повинні евакуюватися. Найменування приміщень позначають безпосередньо на планах поверхів, або всі приміщення нумерують і докладають експлікацію приміщень. Нумерують евакуаційні виходи, сходи. Якщо при експлуатації окремі виходи закриті, на плані евакуації дверний проріз зображують закритим і відзначають місцезнаходження ключів з написом «Ящик з ключем від зовнішніх дверей».
На план наносять стрілки, що вказують маршрути руху людей, виходячи з найменшого часу виходу і більшої надійності шляхів евакуації.
Практика показує, що при пожежі не завжди вдається вивести людей назовні через сходи. Нерідко люди рятуються, виходячи на покрівлю та в інші повітряні зони. Якщо такі зони є, то виходи на них, як резервні, показують на плані евакуації.
Крім маршрутів руху, позначають місця знаходження ручних пожежних сповіщувачів, вогнегасників, пожежних кранів, телефонів та іншого обладнання.
Перша дія – викликати пожежно-рятувальної служби за номером «101». Друга дія – оголосити про евакуацію, застосовуючи гучномовну систему оповіщення, при цьому по всій будівлі транслюється заздалегідь підготовлений текст.
При евакуації дітей в дитячих установах викладачі та вихователі зобов'язані:
• підготувати дітей до евакуації: припинити заняття, ігри, прийом їжі; необхідно швидко одягнути дітей;
• оголосити порядок, напрям руху і місце збору;
• відповідно до плану евакуації: відчинити двері в напрямі руху, вивести дітей і щільно зачинити двері;
• зібрати всіх дітей в передбаченому планом евакуації місці;
• надати, при необхідності, першу допомогу;
• перевірити наявність дітей за списком і про результати доповісти директору або командиру прибулого пожежно-рятувального підрозділу, керівнику гасіння пожежі.
До прибуття пожежних-рятувальників учні старших класів можуть залучатися для надання допомоги вчителям в організації евакуації малюків: допомогти їх одягнути, відвести в тепле приміщення; викликати «швидку допомогу» для надання медичної допомоги постраждалим; виконати окремі доручення з гасіння пожежі.
Кожна шкільна будівля повинна мати не менше двох евакуаційних виходів. У випадку, якщо один з них відрізаний вогнем, для порятунку людей і майна використовується другий.
Двері на шляхах евакуації повинні відкриватися вільно й у напрямі виходу з будівлі. Запори на дверях евакуаційних виходів повинні забезпечувати людям, що знаходяться всередині будівлі, можливість вільного їх відчинення зсередини без ключа.
Кабінети фізики, хімії та виробничі майстерні
З усіх шкільних приміщень найбільш небезпечні в пожежному відношенні кабінети фізики та хімії, виробничі майстерні, - саме тут містяться горючі речовини і матеріали, легкозаймисті рідини, газові пальники, спиртівки, електроплитки і т. ін.
Класні дошки, парти, шафи, столи встановлюються з таким розрахунком, щоб виходи з кабінетів, лабораторій, виробничих майстерень були вільні.
У шкільних столярних та механічних майстернях повинен суворо дотримуватися протипожежний режим. Перш ніж приступити до роботи в майстернях, де є електрообладнання, необхідно вивчити інструкції та виконувати встановлені правила експлуатації електрообладнання. Збирання сміття та відходів необхідно проводити після кожного заняття. Запас матеріалів в майстерні не повинен перевищувати кількості, яка потрібна для проведення занять на один день. Не можна в столярних майстернях сушити заготівлі та деревину на печах, фарбувати вироби нітрофарбами.
Після занять слід ретельно прибрати приміщення, а промаслені ганчірки і дрантя зібрати в спеціальний металевий ящик зі щільною кришкою. Щоб уникнути самозаймання в кінці дня вміст ящика має видалятися за межі будівлі.
Викладач хімії (лаборант) перед початком занять повинен включити вентиляцію; переконатися в наявності і справності засобів пожежогасіння. На початку занять в кабінетах фізики і хімії учнів необхідно проінформувати про пожежну небезпеку речовин, які застосовуються для чергових навчальних цілей. Користуватися пожежонебезпечними речовинами і нагрівальними приладами учням за відсутності викладача заборонено.
У хімічних лабораторіях загоряння може відбутися навіть без участі людини. Багато із застосовуваних хімічних речовин і реактивів мають пожежовибухонебезпечні властивості, є сильними окислювачами або нестійкими при зберіганні речовинами.
Потрібно дотримуватися правил зберігання таких речовин і матеріалів, інакше можуть бути небажані наслідки: вибух, запалення і т.п. Небезпечні речовини повинні зберігатися роздільно, у відповідній упаковці і в допустимих кількостях. Необхідно стежити за тим, щоб на всіх реактивах були чіткі етикетки.
У лабораторіях та інших приміщеннях допускається зберігання ЛЗР та ГР у кількостях, що не перевищують змінну потребу. Доставка рідин у приміщення повинна проводитися в закритій тарі.
Ефіри, спирти, бензин, гас є вкрай небезпечними при застосуванні рідинами. Займання їхніх випаровувань може статися від палаючої свічки, запаленого сірника. Тому цими рідинами слід користуватися дуже обережно, використовувати їх у строго обмежених кількостях. Не дозволяється учням заправляти ними нагрівальні прилади.
Категорично забороняється гасіння водою багатьох речовин і рідин (натрій, бензин, гас), а також електрообладнання, що знаходиться під напругою. Тому в хімічних і фізичних лабораторіях, у виробничих майстернях повинні бути відповідні засоби гасіння вогню: порошковий вогнегасник, азбестова кошма, пісок. Відповідальними за пожежну безпеку лабораторій і майстерень повинні бути відповідні компетентні фахівці.
Дотримання зазначених заходів забезпечить нормальні, з точки зору пожежної безпеки, умови занять в хімічних і фізичних кабінетах, у виробничих майстернях.
О. Федор,
завідувач обласного методичного
кабінету навчально-методичного центру БЖД